In flow on the piano

Pianolespraktijk voor jong en oud. Gespecialiseerd in begeleiding van hoogbegaafde leerlingen.

Stockfoto Yourhosting



Ervaringen van anderen

"....en ik heb erg veel geleerd."

“Ik zat ruim drie jaar bij Lydia op pianoles en ik heb erg veel geleerd. Lydia is erg flexibel en begripvol. Ook legt ze de theorie heel goed uit waardoor je die goed begrijpt. Het is ook erg fijn als je een nieuw stuk krijgt om te studeren, dat Lydia die dan van te voren goed doorneemt en ook voorspeelt. Ze neemt regelmatig de theorie door, zodat je die niet vergeet. Ik heb veel geleerd de afgelopen tijd.” (Carlota, 14 jaar)


"...maar ze kan het dan altijd heel goed op 'mijn manier' uitleggen."

"Pianoles is leuk en ik heb al veel geleerd, zoals het spelen van Für Elise, Pirates of the Carribean, en Il due fiumi van Ludovico Enaudi. Lydia merkte dat ik vaak te moeilijk denk en soms daardoor iets nieuws niet direct ‘begrijp’, maar ze kan het dan altijd heel goed op ‘mijn manier’ uitleggen. Iets wat voor de meeste mensen heel makkelijk is, is voor mij soms moeilijk. Maar wat voor anderen moeilijk is, is voor mij makkelijk. De lessen vliegen voorbij omdat we soms ook gezellig kletsen over van alles en nog wat. Ik luister ook best vaak naar muziek en ik vind piano een mooi instrument." (Borre, 10 jaar).


"....en de manier van lesgeven was geweldig."

"Ik zit 1,5 jaar op pianoles bij Lydia en het was heel leuk. Leuke lessen en de manier van lesgeven was geweldig." (Mason, 13 jaar)


"Net als zijn broer blijkt hij hoogbegaafd. Lydia had dit al langer in de gaten en..."

"Onze 8-jarige zoon heeft veel plezier in de lessen bij Lydia. Hij bedenkt, indien nodig, samen met Lydia steeds nieuwe doelen. Zonder de gebaande paden te volgen, is hij zo in 1,5 jaar al een flink eind gekomen. Lydia gaf ons als ouders bovendien het laatste zetje om het iq van onze zoon te laten testen. Net als zijn broer blijkt hij hoogbegaafd. Lydia had dit al langer in de gaten en stemt haar lessen perfect af op het niveau, maar vooral ook op de persoonlijkheid van ieder kind. Ze weet (hoe toepasselijk) de juiste snaar te raken!" (Marieke*, moeder van twee hoogbegaafde zoons)


"Ook merk ik dat ze goed is met hoogbegaafde kinderen, want ze snapt heel goed hoe wij denken, dus daarom..."

"Ik zit al ruim 2,5 jaar op pianoles bij Lydia en ik vind het nog steeds heel leuk. Ik heb super veel geleerd, niet alleen hoe ik moet pianospelen, maar ook veel over de geschiedenis van de piano. Dat zijn de dingen die de lessen extra leuk maken. Ook als je een les wat minder gerepeteerd hebt helpt ze je te motiveren. Het fijne aan de lessen vind ik, dat je bij de eerste les een doel stelt en dat je dan naar dat doel toe kan werken. Dat helpt mij heel goed om gemotiveerd te blijven. Ook merk ik dat ze goed is met hoogbegaafde kinderen, want ze snapt heel goed hoe wij denken, dus daarom vind ik het fijn om daar les te hebben." (Anneloes, 11 jaar)


"Lydia is altijd heel vrolijk en aardig en past zich aan, aan mijn manier van leren en denken."

"Bij mijn vorige pianoles waren de liedjes heel erg makkelijk en was het niet meer leuk om piano te oefenen. Toen ben ik overgestapt naar Lydia en nu vind ik het weer fijn om te spelen. Lydia is altijd heel vrolijk en aardig en past zich aan, aan mijn manier van leren en denken. Ik word hier bij Lydia uitgedaagd met pianostukken die ver boven mijn niveau liggen, ik merk dat ik daardoor pas echt ga werken en ga ik eindelijk door de leerkuil. Ook vind ik het fijn dat Lydia niet alleen de liedjes uitlegt. Maar ze leert mij ook andere dingen van de piano, de werking, componisten en wiskundige muziektheorieën." (Saar, 9 jaar)


"Wij zijn heel blij dat een intern schoolbegeleider ons attendeerde op de lessen van Lydia."

"Wij zijn heel blij dat een intern schoolbegeleider ons attendeerde op de lessen van Lydia. Onze hoogbegaafde dochter ging door een lastige periode op school en door de wekelijkse pianolessen gingen de lichtjes weer schijnen in haar ogen. Lydia is als geen ander in staat om verbinding te leggen met het kind om daarna feilloos aan te voelen wat het kind nodig heeft om te groeien. Muren worden afgebroken, vertrouwen gewonnen en zelfregie terug gegeven. De vraag: "Welk stuk wil je kunnen spelen?" betekende al veel verschil. Prachtig om haar te zien stralen toen ze opa ' Für Elise' kon laten horen toen hij heel ziek was. Voor ons is Lydia goud waard." (Inge, moeder van Saar)


"Dankzij de goede hulp en begeleiding van Lydia merkte ik dat ik het heel erg snel oppikte."

"Op mijn 13e ben ik begonnen met pianospelen, iets wat ik eigenlijk al erg lang wilde, maar toen mijn zusje begon bij Lydia ben ik een poos daarna ook op les gegaan. Eigenlijk ging ik er blind in, ik had vroeger wel gitaar gespeeld maar had eigenlijk nooit echt goed noten leren lezen en had al helemaal nooit écht piano gespeeld. Dankzij de goede hulp en begeleiding van Lydia merkte ik dat ik het heel erg snel oppikte. Op mijn eerste voorspeelavond kon ik na acht lessen dan ook trots Les plaintes d’une poupeé van César Franck laten horen.
Pianospelen bij Lydia is erg fijn en ik hoop nog lang door te kunnen gaan met pianospelen!" (Bart, 13 jaar)

“Inmiddels ben ik een aantal jaren en een hele hoop uurtjes achter de piano verder, maar nog steeds kruip ik met veel plezier achter de piano! Pianospelen is voor mij iets waarin ik mijzelf echt even kan verliezen en iets wat de waan van de dag kan doen vervagen. Ook al had ik het soms druk met school, dan was de pianoles toch altijd een fijn moment om mij verder te ontwikkelen, maar ook gewoon om even bij te komen en bij te kletsen. De afgelopen jaren heb ik enorm veel geleerd en niet enkel het spelen zelf. Ook muziektheorie, muziekgeschiedenis, improvisatie, smaakontwikkeling et cetera zijn veelvuldig aan bod gekomen. Al begin ik nu volgend jaar met mijn studie, dan is mijn vuur voor het pianospelen nog niet gedoofd en kijk ik uit naar nog vele mooie momenten achter de piano!” (Bart, inmiddels 16 jaar)


"Ik hou van klassieke muziek, maar je kunt alle stijlen kiezen."

"Inmiddels heb ik drie jaar les bij Lydia en ben ik al best ver. Naast het lesboek mag ik altijd andere stukken spelen. Die kiezen we samen uit. Ik hou van klassieke muziek, maar je kunt alle stijlen kiezen. Lydia kijkt goed hoe snel ik door de boeken kan. Ik heb altijd zin om naar pianoles te gaan." (Sven, 10 jaar)


"Maar het allerleukste is haar enthousiasme en dat ik daardoor ook snel kon leren."

“Toen ik 6 was begon ik met piano, ik kon dat goed en leerde snel. Ik vond noten lezen heel moeilijk en dus kreeg ik al snel een notenleerboek mee naar huis. Dat hielp me een beetje en dat vond ik fijn. Ik heb 4 lesboeken doorlopen en ook liedjes van Bach gespeeld. Ik vond het heel leuk dat ik van Lydia les kon krijgen. Je vraagt je misschien af waarom? Omdat Lydia een fijne en aardige juf is. Maar het allerleukste is haar enthousiasme en dat ik daardoor ook snel kon leren. Piano is het leukste instrument van de aarde want het zijn zulke mooie klanken. Ik ga nu ook naar de koorschool omdat ik talent heb voor muziek en dat komt deels door Lydia.” Groet, Carlijn (9 jaar)


"Nooit te oud om te leren."

"Op 47-jarige leeftijd besloot ik pianoles bij Lydia te nemen. Lydia was mijn overbuurvrouw en ik hoorde zo graag haar wonderbaarlijke pianospel over de straat naar mijn balkon toe waaien…. Hoe heerlijk moest het zijn om zo prachtig te kunnen spelen! Een droevige gebeurtenis in mijn leven deed mij ineens snel beslissen: ik wil voordat ik sterf zelf nog zo graag iets van het blad en van Bach kunnen spelen… al is het maar een klein menuet! Niet raar dat ik direct naar Lydia stapte en les nam bij haar. Ze nam mij mee in de oude koffer vol muziekpartituren van mijn oude vader, die organist was geweest: wat lag er zoal bij in notenschrift om nu uit te leren voor mij? Het bleek te oud en niet meer passend in deze tijd… we begonnen lekker fris bij het begin met de methode van John Thompson… een nieuw boek, een schrift… lekker weer studeren. Ik voelde me gelukkig als een kind dat voor het eerst naar een nieuwe school gaat! Met de lessen ging het goed: elke week een nieuw stukje instuderen, elke week veel oefeningen voor handen en vingers, ik genoot erg van de muziek, studeerde dagelijks en vond het heerlijk te merken dat het al direct een beetje klonk. Ik kon het notenschrift dus nog leren! Oefening baart kunst…. Dat zinnetje zong steeds door mijn hoofd. Tijdens de lessen werd mij zo veel duidelijk over de vleugel, het notenschrift, de theorie, hoe te luisteren, hoe te lezen, hoe te oefenen, alle taal behorend bij de muziek… een wereld ging open en ik zoog alles op als een sponsje. Lydia legde me de theorie haarfijn uit en begeleidde mij zorgvuldig op mijn pad als beginneling in de muziek. In twee jaar tijd leerde ik ongelooflijk veel en ik genoot van het studeren achter de piano. Steeds als ik moest wachten op iets of op iemand ging ik even spelen… en dat doe ik nog steeds. Mijn doel van toen om ECHT een stukje van Bach te kunnen lezen en spelen is inmiddels gerealiseerd. Dat stemt mij dankbaar. Ik studeer nog steeds op de piano en hoop het mijn verdere leven te kunnen blijven doen. Inmiddels zijn we maar liefst negen jaar verder en ik speel momenteel het Praludium van Bach, twee Sonatinen van Beethoven (in G-dur en F-dur), een Waltz van Chopin (in A minor, posthumus, allegretto), een Ländlicher Tanz (moderato) van Mozart en tenslotte een Sonatine in C (opus 20, no 1 1st movement) van Friedrich Kuhlau. Het is fantastisch te merken dat het kan, dat je altijd zelf verder kunt studeren en dat het genieten van muziek zich steeds verder kan verdiepen. Het schriftje van Lydia gebruik ik nog vaak om terug te kijken, te herhalen en de moeilijke theorie nog beter en dieper te begrijpen…

De pianolessen van Lydia veranderden mijn leven….” Carla (56 jaar)


"Ik heb van alles mogen leren en was volledig vrij in wat ik wilde leren."

"Doordat ik op de Koorschool heb gezeten, had ik al een muzikale basis toen ik op les bij Lydia kwam. Daar heb ik dit verder kunnen ontwikkelen. Ik heb van alles mogen leren en was volledig vrij in wat ik wilde leren. Zo heb ik verschillende stijlen op de piano beoefend in de lessen: van klassieke werken zoals de Arabesque nr. 1 van Debussy tot popmuziek en van filmmuziek tot (jazz/blues) improvisatie. Daarnaast waren de lessen altijd heel gezellig en ben ik enorm gegroeid in mijn pianospel." Marleen (17 jaar)


"Ik vond de lessen leuk en het improviseren vond ik het allerleukste."

"Ik ben begonnen met pianoles toen ik 6 jaar was. Op dat moment kon ik nog geen noten lezen. Inmiddels kan ik natuurlijk wel noten lezen.
Daarnaast heb ik ook veel theorieles gehad van Lydia. Ik speelde met name klassieke muziek. Ik vond de lessen leuk en het improviseren vond ik het allerleukste.
Toen ik naar de middelbare school ging ben ik gestopt met de lessen, maar ik bleef zelf wel pianospelen.
De piano is zo’n mooi instrument en ik vind het nog steeds leuk om vooral bekende nummers te kunnen spelen. De nummers die me van de les het meeste zijn bijgebleven speel ik nog steeds, maar dan uit mijn hoofd." Roos (12 jaar)


"....kwam ik via via bij Lydia terecht. Dit bleek een goede keus. Het klikte direct tussen ons, voor mij heel belangrijk. Zij liet mij vrij in de muziekkeuze..."

“Mijn eerste pianolessen heb ik van mijn moeder gekregen, maar na enige tijd vond zij het toch beter dat ik van een “vreemde” les kreeg. Daarop heb ik ongeveer 6 jaar les gehad, maar halverwege mijn middelbare school had ik te weinig tijd en zin om piano te studeren. Na afsluiting van mijn middelbare school ben ik toch weer begonnen met les. Na mijn studie kreeg ik een baan in Amsterdam. Kleine kamer en geen piano, dus geen les. Wel speelde ik in het weekend thuis veel piano, ook samen met mijn moeder. In Utrecht beland kocht ik een appartement en een piano. Heb al die jaren met veel plezier gespeeld, maar geen les genomen. Toen ik stopte met werken wilde ik toch weer les nemen en kwam ik via via bij Lydia terecht. Dit bleek een goede keus. Het klikte direct tussen ons, voor mij heel belangrijk. Zij liet mij vrij in de muziekkeuze en probeerde mij toch af en toe wat moderne componisten te laten spelen. Op prettige wijze corrigeerde ze mij waar nodig. De lessen waren voor mij altijd een heerlijke, leerzame ervaring. Toen mijn ogen mij enkele jaren geleden in de steek begonnen te laten en ik de noten niet meer goed kon lezen ben ik na ongeveer 6 jaar gestopt. Ik ben de oudste (in leeftijd) leerlinge die Lydia gehad heeft.” Mieke (65+)


"Lydia kwam mijn wensen goed tegemoet en vroeg naar wat ik graag wilde leren en bedacht daar leuke opdrachten bij."

“Mijn eerste ervaringen met de piano waren bij Lydia. We begonnen bij het begin en al snel had ik het gevoel dat ik al aardig wat muziek kon maken. Ik heb heel veel verschillende soorten muziek leren spelen en leren te waarderen. Want niet ieder kind houdt vanaf het begin van Mozart of Bach. Maar door het toch uit te proberen werd het steeds leuker. Lydia kwam mijn wensen goed tegemoet en vroeg naar wat ik graag wilde leren en bedacht daar leuke opdrachten bij. Het was altijd erg gezellig en ik vertrok altijd met zin naar meer. Het leukste vond ik het om samen te spelen. In je eentje spelen kan thuis ook. Samen kom je altijd op iets nieuws uit, vooral improviseren gaf een losse vrolijke sfeer. Het fijnste aan pianospelen vind ik dat je even nergens anders mee bezig bent behalve met het pianospelen en een eigen gecreëerd wereldje waarin niemand je stoort (behalve een verkeerd aangesloten noot). De lessen pasten niet meer in mijn schema toen ik naar de middelbare school ging, maar ik ben zeker niet gestopt met spelen. Ik speel nog bijna elke dag en heb daarbij nog veel plezier van de lessen die ik heb gehad.” (Cathelijne, 16 jaar)


"Ze neemt de zaal mee, in volle vervoering, in de wereld van de universele taal van klassieke muziek." (Testimonial n.a.v. een lezing)

“Het is geen verrassing dat er zoveel stoelen bijgezet moeten worden. Een lezing van Lydia Bosman staat op het programma. Speciaal hiervoor is het Stedelijk Museum van Zwolle in de avonduren geopend. Heel surreëel om in de vroege avond zo’n imposant gebouw te betreden met alleen gelijkgestemden die verwachtingsvol zijn naar haar uitleg over het ontstaan van de muziek en hoe deze zich ontwikkeld heeft door de jaren heen.

De lezingen van Lydia staan erom bekend dat ze voor een ieder, die louter nieuwsgierig is, zonder pretenties en voor ieder niveau, toegankelijk zijn. Haar auditieve illustraties, zowel fysiek als digitaal, geven zoveel meer, dat je je af en toe waant in een mini pianoconcert. Ze neemt de zaal mee, in volle vervoering, in de wereld van de universele taal van klassieke muziek.

De avond brengt verrassend simpele doch zeer herkenbare en unieke muziekklanken van diverse grote componisten ten gehore, die nu nog steeds gebruikt worden in de hedendaagse (pop)muziek. Dat Bach ter sprake komt is geen verrassing, maar dat er wiskunde bij komt kijken, is toch wel echt een openbaring.

Dank je wel voor deze bijzondere avond.” Nan


*In verband met de privacy van haar zoons, is haar naam gefingeerd.

© In flow on the piano