In flow on the piano

Specialist in anders-lerenden


Als moeder van een hoogbegaafde zoon heb ik mij verder verdiept in de werking van de hersenen. Neuropsychologisch onderzoek toont aan dat hoogbegaafden, op het niveau van de hersenen, een meer georganiseerd patroon van de ontwikkeling van de witte stof laten zien dan gemiddeld intelligent of zelfs bovengemiddeld intelligente leeftijdgenoten (Jung & Haier, 2007). Grijze stof zorgt voor informatieverwerking, witte stof zorgt voor de communicatie tussen de zenuwcellen. Hoogbegaafden kunnen sneller verbindingen leggen; het zijn snelle, creatieve denkers. Hoogbegaafden leren anders: In tegenstelling tot lineair denken (stap-voor-stap), gaan zij uit van het grote geheel en gaan daarna pas ‘terug naar de basis’. Zij beginnen veelal liever achter in het lesboek, dan voorin. Doordat dit hun grote voorkeur heeft, denken zij dat de basis dan ook snel onder de knie is, wat in veel gevallen niet zo is. Ook juist hoogbegaafden moeten leren leren; door veel te oefenen verbeter je je muzikale prestaties. Een bijkomend voordeel is, dat zo het doorzettingsvermogen verder wordt ontwikkeld. Omdat het creatieve denkers zijn besteed ik bij hen ook veel aandacht aan improvisatie. Hoogbegaafden hebben soms extra aandachtspunten, zoals dyslexie. Ook hier is aandacht voor.